Tak się składa, że bardzo duża część firm, zanim w odpowiedni sposób zaplanuje wszelkie działania marketingowe, zadaje pytanie „a ile to będzie kosztować?”. Wbrew pozorom, odpowiedź nie jest prosta, dlatego nie można oczekiwać, że agencja kreatywna natychmiast poda konkretne stawki. Wpływ na wydatki ma bowiem mnóstwo czynników, które trzeba wziąć pod uwagę.

I właśnie dlatego tak istotny wydaje się budżet na działania marketingowe, który powinien zostać ustalony jeszcze na etapie planowania. Jak to zrobić i czego unikać, by nie popełnić ciężkich w skutkach błędów? Tym zajmiemy się w poniższym tekście.

reklama

Czy na pewno potrzebuję budżetu marketingowego?

 

Choć działania spontaniczne, niepodparte szczegółowym planem, bywają zaskakująco skuteczne, w biznesie nie należy się na nich opierać. Dlaczego? Ponieważ uniemożliwiają przewidzenie kluczowych zmiennych mogących mieć wpływ na to, czy marketing internetowy rzeczywiście okaże się skuteczny. Tylko dzięki strategii firmy są w stanie osiągnąć długofalowe cele, które przełożą się na realne efekty. A do tego wszystkiego potrzebny jest odpowiednio przygotowany budżet. Gwarantuje on również szereg innych korzyści, spośród których trzeba wymienić na przykład:

  • łatwiejsze utrzymanie w ryzach finansów przedsiębiorstwa,
  • możliwość skutecznego alokowania dostępnych środków,
  • zrównoważony rozwój firmy,
  • sprawny wybór dostępnych strategii oraz metod promocji w sieci.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, należy jasno stwierdzić: tak, budżet jest jak najbardziej potrzebny. W przeciwnym razie Twoja firma będzie zbyt zależna od przypadku i wahań rynkowych.

Elementy budżetu marketingowego – co obejmuje?

 

W ustaleniu wydatków niezwykle pomocne okaże się wskazanie obszarów, na których chcesz się skupić. Mowa oczywiście o planowanych działaniach marketingowych. Jak bowiem wiadomo, każda metoda promocji w sieci kosztuje. Niektóre jednak nieco mniej, a inne więcej. Ich wybór pozwoli obliczyć końcowe wydatki na reklamę. Marketing internetowy zazwyczaj składa się z następujących elementów.

  • Pozycjonowanie stron internetowychczyli działania mające na celu poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google (SEO + czynności realizowane na innych stronach).
  • Treści sponsorowane z użyciem systemu Google Ads – płatne reklamy publikowane w wyszukiwarce i na stronach partnerskich.
  • Social Media Marketing – działalność prowadzona na profilach społecznościowych.
  • Optymalizacja strony internetowej – żeby działała i wyglądała tak, jak chcą tego algorytmy Google.
  • Content marketing – tworzenie merytorycznych treści, które mają przyciągnąć nowych odbiorców i, być może, także klientów.
  • Budowa strony internetowej – jak również jej utrzymanie i stała aktualizacja.

Do tego dochodzą inne czynności realizowane przez agencję kreatywną. Mowa tutaj między innymi o audycie SEO, brandingu, sesjach zdjęciowych czy też rozbudowanych kampaniach SEM. Wybór jest bardzo szeroki, dlatego wszelkie decyzje warto podejmować na podstawie szczegółowej analizy rynku, grupy docelowej oraz konkurencji.

Jak ustalić zrównoważony budżet marketingowy?

 

Podczas ustalania wydatków trzeba wziąć pod uwagę możliwości finansowe przedsiębiorstwa. Wszystko po to, aby wydane pieniądze nie wpłynęły negatywnie na jej funkcjonowanie. Promocja za wszelką cenę to zbyt duże ryzyko dla bytności firmy. Oczywiście nie oznacza to, że należy się pod tym względem znacząco ograniczać. Zbyt małe wydatki również okażą się niekorzystne, ponieważ nie przyniosą pożądanych efektów.

Z tego powodu trzeba ustalić zarówno koszty zewnętrzne, jak i wewnętrzne, obliczyć dostępne środki, a także ustalić lejek sprzedaży. Mowa o procesie, który ma na celu „przeprowadzenie” klienta od fazy zainteresowania konkretną usługą bądź produktem do ostatecznego zakupu. Nieoceniona w tym wszystkim będzie pomoc agencji kreatywnej, która (po przeprowadzeniu dokładnej analizy) wskaże priorytety, na jakich warto się skupić. Dzięki temu finalny budżet marketingowy będzie zrównoważony.

Przeczytaj inne:

SEO a kwestie etyczne: Jak dążyć do sukcesu w sposób uczciwy

Czy SEO może być zarówno skuteczne, jak i etyczne? W świecie cyfrowego…

Franco i loco – kto i kiedy ponosi koszty transportu?

Chociaż pojęcia franco i loco są często używane w handlu krajowym (lokalnym)…

Czy warto kupić dom w Markach?

Choć oferta mieszkaniowa jest obecnie bardzo szeroka, dla wielu osób nadal spełnieniem…

Jak przechowywać dokumenty do zniszczenia?

Duże zasoby wszelkiego typu dokumentacji są nieodzownym elementem działalności każdej organizacji. Wymaga…