Upały powodują, że praca w biurach staje się wręcz nie do wytrzymania. Wysokie temperatury wpływają negatywnie nie tylko na samopoczucie pracowników, ale również ich wydajność i zdolność koncentracji. To dlatego firmy chętnie decydują się na klimatyzację. Nie każde jednak przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na taką inwestycję. Z pomocą przychodzi leasing klimatyzacji. Na czym on polega?

Leasing klimatyzacji – co to? Jak wygląda w praktyce?

 Klimatyzacja coraz częściej jest traktowana jako niezbędne wyposażenie biur. W upalne dni zapewnia pracownikom optymalny komfort termiczny, co znajduje odzwierciedlenie w osiąganych przez nich wynikach. Pozytywnie wpływa nie tylko na efektywność, ale i samopoczucie personelu. Niestety, nie każda firma może sobie pozwolić na jej zakup z własnych środków. Nie oznacza to jednak, że musi z niej całkowicie zrezygnować. Może bowiem zdecydować się na leasing klimatyzacji. Na czym on polega?

reklama

Leasing to coraz chętniej wykorzystywany przez przedsiębiorców sposób finansowania klimatyzacji. Pozwala on na montaż i użytkowanie systemu bez konieczności natychmiastowego uiszczenia jego pełnej ceny. W zamian leasingodawca musi płacić comiesięczne raty leasingowe. Po spłacie ostatniego zobowiązania instalacja albo automatycznie przechodzi na własność leasingobiorcy, albo musi zostać przez niego wykupiona. Bywa też tak, że wraca w posiadanie leasingodawcy, a leasingobiorca zawiera kolejną umowę na sprzęt lepszej generacji.

Wybierając leasing klimatyzacji, przedsiębiorca może zdecydować się na dwie opcje – leasing operacyjny i leasing finansowy. Czym różnią się one od siebie? Który jest korzystniejszy?

1. Leasing operacyjny. W tym przypadku klimatyzację zalicza się do składników majątku leasingodawcy. To on więc dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Przedsiębiorca natomiast może zaliczyć miesięczne raty leasingowe i opłatę wstępną do kosztów uzyskania przychodu.

Co więcej, inaczej niż w przypadku leasingu finansowego w leasingu operacyjnym przedsiębiorca nie musi opłacać w całości opłacać podatku VAT już na początku trwania umowy leasingowej. Po jej zakończeniu leasingobiorca ma prawo wykupić użytkowaną klimatyzację. Leasing operacyjny najczęściej zawiera się na dłuższy okres – minimum cztery lata.

 2. Leasing finansowy. W tym przypadku klimatyzacja zostanie zaliczona do składników majątku leasingobiorcy. To na przedsiębiorcy ciążyć będzie zatem obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Co więcej, leasingobiorca w kosztach uzyskania przychodów może uwzględnić jedynie część odsetkową raty leasingowej, zaś podatek VAT musi z góry i w całości zapłacić przy pierwszej racie natychmiast po odbiorze klimatyzacji.

Co więcej, w leasingu finansowym przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z opłatą wstępną, a czas trwania umowy jest zwyczajowo krótszy (minimum rok) niż w przypadku leasingu operacyjnego. Po wpłacie ostatniej raty przedsiębiorca automatycznie staje się właścicielem klimatyzacji.

To, jaką opcję wybierzesz, zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Jeśli zależy Ci na niższych kosztach początkowych, wybierz leasing operacyjny. Dzięki możliwości odliczenia miesięcznej raty leasingowej od przychodów pozwala on również zmniejszyć podstawę opodatkowania.

Dlaczego warto zdecydować się na leasing klimatyzacji?

 Stale rosnące koszty prowadzenia działalności sprawiają, że część firm może mieć trudności, by sfinansować inwestycję w klimatyzację z własnych środków. Nic więc dziwnego, że leasing sprzętu cieszy się coraz większą popularnością. Do jego najważniejszych atutów można zaliczyć:

  • mały udział własny,
  • łatwe do przewidzenia, stałe koszty miesięczne,
  • minimum formalności,
  • brak ukrytych kosztów,
  • forma leasingu i czas trwania umowy dopasowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Zmiany klimatyczne i związany z nimi wzrost temperatury sprawiają, że klimatyzacja w biurach to nie fanaberia, lecz konieczność. Gdy żar leje się z nieba, pracownikom trudno utrzymać efektywność i skupienie. Żeby zadbać o komfort personelu, nie trzeba dysponować ogromnymi środkami. Zamiast tradycyjnego zakupu przedsiębiorca może bowiem wybrać leasing klimatyzacji. To opłacalna i wygodna opcja.

źródło: Clima Polska klimatyzacja

Przeczytaj inne:

SEO a kwestie etyczne: Jak dążyć do sukcesu w sposób uczciwy

Czy SEO może być zarówno skuteczne, jak i etyczne? W świecie cyfrowego…

Multimodalne usługi spedycyjne – rozwiązanie dla oszczędnych

Międzykontynentalny transport towarów wiąże się z planowaniem wielu dodatkowych operacji. Często decydując…

Franco i loco – kto i kiedy ponosi koszty transportu?

Chociaż pojęcia franco i loco są często używane w handlu krajowym (lokalnym)…

Czy warto kupić dom w Markach?

Choć oferta mieszkaniowa jest obecnie bardzo szeroka, dla wielu osób nadal spełnieniem…