Specjaliści ds. marketingu i logistyki coraz częściej posługują się sformułowaniem „marketing logistyczny”. Interpretacja tego pojęcia nie jest precyzyjna, co jednak nie oznacza, że nie warto zaprzątać sobie nim głowy. Wręcz przeciwnie. W dobie nieustannie zmieniających się warunków rynkowych marketing logistyczny staje się jednym z elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Na czym się koncentruje i jakie działania obejmuje?
Marketing logistyczny – na czym się koncentruje?
Jak sama nazwa wskazuje, marketing logistyczny łączy w sobie elementy marketingu i logistyki. Koncentruje się on nie na śrubowaniu wyników sprzedaży, lecz osiągnięciu jak najwyższej satysfakcji klienta. Im szybciej – i taniej – przedsiębiorstwo dotrze do konsumentów ze swoimi produktami lub usługami, tym lepiej. A to wymaga ścisłej współpracy marketingu i logistyki, stąd pojęcie marketingu logistycznego.
Celem marketingu logistycznego jest zdobycie lojalności klientów. Jest to możliwe poprzez dostarczenie im satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego. Nabiera ono szczególnego znaczenia w przypadku towarów kupowanych online. Wówczas konsument fizycznie styka się z produktem dopiero na końcu procesu logistycznego.
Marketing logistyczny stawia również na interakcję z klientami. Bez niej bowiem trudno byłoby określić oczekiwania konsumentów nie tylko względem samych produktów, ale i procesu zakupowego oraz dostawy.
Jakie działania obejmuje marketing logistyczny?
Marketing logistyczny obejmuje szereg działań, które są realizowana zarówno przed sprzedażą, jak i w jej trakcie oraz po jej zakończeniu. W jego ramach wykonuje się:
- działania marketingowe – obejmują m.in. tworzenie i prognozowanie potrzeb oraz preferencji klientów, a także zwiększanie udziału w aktualnym rynku i poszukiwanie nowych perspektyw (rynków zbytu). Ważnym aspektem jest także kształtowanie optymalnych warunków do realizacji wymiany handlowej. Ponadto działania marketingowe skupiają się na promocji produktów (usług),
- działania logistyczne – wiążą się przede wszystkim z dostarczeniem do klienta towarów (usług) w określonej liczbie, jakości, cenie, czasie i miejscu. Obejmują także racjonalizację kosztów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia przepływu materiałów i towarów.
Co więcej, marketing logistyczny obejmuje także szereg działań z pogranicza marketingu i logistyki. Zajmuje się np. kształtowaniem jakości obsługi klienta, opracowywaniem strategii konkurencji dla określonych segmentów rynku czy też tworzeniem prognoz sprzedaży.
Istotnym elementem marketingu logistycznego jest również całościowa ocena podejmowanych działań. Bez niej trudno bowiem określić efektywność wdrożonej strategii. W opracowaniu uwzględnić należy nie tylko specyfikę podjętych działań i ich koszty, ale również to, w jaki sposób oferowane świadczenia oceniają odbiorcy, oraz co do zaproponowania ma klientom konkurencja.
Obsługa klienta – ważny element marketingu logistycznego
Jednym z najważniejszych elementów marketingu logistycznego jest obsługa klienta. Przekłada się ona na satysfakcję konsumentów i zwiększa ich lojalność. Wpływa również pozytywnie na sprzedaż. Nic więc dziwnego, że jest obszarem szczególnej troski. Zadbać można o nią na wielu płaszczyznach, np. poprzez:
- zaoferowanie atrakcyjnej ceny lub korzystnych warunków kredytowych,
- zapewnienie rzetelnej informacji o produkcie (usłudze),
- zagwarantowanie terminowej dostawy,
- zagwarantowanie bezproblemowego zwrotu towarów,
- umożliwienie kontaktu z biurem obsługi klienta za pośrednictwem telefonu, e-maila, mediów społecznościowych.
Wbrew pozorom marketing i logistyka nie są odrębnymi elementami, lecz składają się na zintegrowaną koncepcję zarządzania, która sprzyja budowaniu przewagi konkurencyjnej – marketing logistyczny. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw zgłasza chęć wdrożenia działań z jego zakresu. Wsparcia w tym zakresie mogą szukać u wyspecjalizowanych firm zajmujących się obsługą logistyczną.